
The Stanley Foundation 
Number 51

Summer 2006

PROVOKING THOUGHT AND ENCOURAGING DIALOGUE ABOUT THE WORLD

Summer 2006

Inside this issue:Inside this issue:
 
• Fresh Faces of the Middle East 
• Your Guide to the Modern Arab Media 
• What DC Policymakers Should Know 
 
PLUS: An essay on Arthur C. Clarke and 
the “murky window” of satellite television

INOn The Modern Arab World



“I would be
far more

prepared to
rely on the

marketplace
than any
dictator

determining
what should

be on
the air.”

Surprising change in the
Middle East is being driven
by remarkable developments

in Arab media.

The most well-known Arab televi-
sion network, Al Jazeera, is just the
tip of the iceberg. For better or
worse, the Internet and scores of
pan-Arab radio stations and hun-
dreds of pan-Arab satellite televi-
sion channels are fostering the free
flow of information and opinion in
previously unthinkable ways.

For the last several months, the
Stanley Foundation has been work-
ing to better understand this phe-
nomenon…and explore what it
means for the region, the United
States, and the world. In this issue
of Courier you’ll find just a sam-
pling of the fruits from this effort.

Policy Talks in Dubai, DC
Policy dialogues on open Arab
media were held in Dubai, UAE,
and Washington, DC, bringing
together experts and leaders from
the Middle East and the United
States. Michael Kraig, foundation
director of Policy Analysis and
Dialogue, summarizes the results
of those discussions on page 18.

The foundation continued its string
of widely aired public radio docu-
mentaries with “24/7: The Rise and
Influence of Arab Media.” The pro-
gram, produced in association with
KQED Public Radio and hosted by
David Brancaccio, provided mate-
rial for several of the articles
included in this issue.

The media revolution is just one of
the developments challenging
American misperceptions of the
modern Arab world. To draw the
new Middle East into more clear

focus, the foundation commissioned
the world-renowned photography
group VII to take pictures across the
region. Four photographers visited
six countries, and nearly every
photo you see in this issue of
Courier is the result of their intrep-
id labor.

Even more material on this topic
can be found on our Web site:
www.stanleyfoundation.org. Look
under the special resources section
titled “Security in an Era of Open
Arab Media.”

The Promise of Greater Good 
Developments in the Arab world
have obvious—and sometimes
more subtle—effects on the United
States. As Americans, we should
welcome more open media infil-
trating previously closed societies.
But, as in our own country, free-
dom of speech and press can bring
discomfort, even pain, along with
its promise of greater good.

Professor Marc Lynch, author of
Voices of the New Arab Public,
summarizes the problem this way:
“When you have an open market,
of course you are going to have a
lot of irresponsibility. But the mar-
ketplace has a way of actually pun-
ishing those who tend not to be
credible over time. And I would be
far more prepared to rely on the
marketplace than any dictator deter-
mining what should be on the air.”

—Keith Porter

Editor’s Note

Breaking With Tradition
Open media changes the face of the Arab world 

Cover photo.
Shopping mall
arcade games.

Dubai, UAE,
March 2006.

Joachim
Ladefoged/VII for

The Stanley
Foundation

Opposite page.
Amman University.

Jordan, February
2006. Alexandra

Boulat/VII for The
Stanley Foundation 

Find Out More

Learn more about “24/7: The
Modern Arab World”
photography exhibit and the
VII Photo Agency on page 22.
Also visit www.viiphoto.com.

2





But satellite distribution has given
even the tiniest network regional
reach—and has brought Arabic
language newscasts, talk shows,
and no-holds-barred political
debates that were unthinkable ten
years ago.

A Shifting Landscape
The roots of the rapidly expanding
media landscape in the Arab world
can be traced to the end of the
Cold War and the beginning of the
first US Gulf war.

Prior to then, all broadcast media
in the Arab world were owned and
controlled by governments—and
journalists working in the region
contend that much of the informa-
tion viewers were getting from
official Arab government sources
was simply false.

But in 1991, for the first time, new
consumer satellite technology
beamed CNN’s live coverage of
events in Kuwait and Iraq to the
Arab region unfiltered—a radical
departure that gave the Arab region
an entirely new perspective. 

If Arab media outlets were to keep
their audiences and survive, it was
clear that a much greater degree of
objectivity was required.

“Now they realize that the audi-
ence is not really stupid. They
understand,” said Ahmed Sheik,
editor in chief of Al Jazeera news.
“Before Al Jazeera, you had a very
sort of stagnant Arabic-speaking
media in the Arab world.”

Skeptics and Critics
Al Jazeera, financed by the royal
family of Qatar, is the most watched
and best-known pan-Arab satellite
news channel. It is so successful
that in 2004 advertising executives

ranked the network the fifth most
powerful brand in the world. 

But Al Jazeera is also highly
controversial—in both the United
States and the Middle East.

Wadah Kanfar, Al Jazeera’s man-
aging director, said most Arab gov-
ernments were initially skeptical
about Al Jazeera.

“When we started, we were accused
initially as a Mosad Israeli conspira-
cy or a CIA American tool for creat-
ing some kind of disturbance in the
Arab world,” he said. “Bureaus were
closed down and a lot of correspon-
dents were arrested, and on many
occasions we were dealt with in a
very bad way.”

Countering the Arab Media
Al Jazeera—whose motto is “the
opinion and the other opinion”—
began broadcasting in 1996. In a few
short years the network expanded its
daily news programming from six
hours to around-the-clock coverage.
Today, Al Jazeera boasts tens of mil-
lions of daily viewers and more than
25 news bureaus worldwide. 

The network also operates a num-
ber of separate channels, includ-
ing Al Jazeera Sports and Al
Jazeera Live—similar to the
United States’ C-SPAN. There is
also the Al Jazeera Children’s
Network. Al Jazeera International,
the network’s first English-
language news channel, is sched-
uled to be broadcasting live daily
from Kuala Lampur, Doha,
London, and Washington by the
end of this year.

But Al Jazeera is paying a high
price for its high profile. The net-
work isn’t allowed to officially
operate in some Arab countries.

Anchor desk at Al Jazeera television station. Doha, Qatar,
December 2005. Kristin McHugh/The Stanley Foundation

Courier4

“...the audience
is not really
stupid. They

understand.”

The five remote controls
layed out on the living room
coffee table are used to

access more than 500 channels
beamed in from satellites orbiting
in space and catured by the eight
satellite dishes up on the roof.

In her home in Amman, Jordan,
Najwa Kharadsheh has the technol-
ogy to watch HBO and CNN as
well as Nile TV from Egypt,
Future TV of Lebanon, and even
Hamas TV—a station operated by
the radical Palestinian group with a
long history of terrorism.

“After 9/11, Al Jazeera was the only
station,” said Kharadsheh, the wife
of a retired Jordanian diplomat. “I
don’t know how they got those
tapes, but everyone was watching.”

Most Americans have probably
heard of Al Jazeera, the news chan-
nel headquartered in Doha, Qatar—
a tiny country on the shores of the
strategically vital Persian Gulf.

Behind the Scenes

The Sky’s the Limit 
Arab media thriving amid controversy both in the United States and Middle East



Several reporters and cameramen
have been killed, detained, or
jailed. US missiles destroyed Al
Jazeera’s Kabul, Afghanistan,
bureau in 2001 and the network’s
Baghdad operation in 2003. And
late in 2005, allegations surfaced in
the British press that President
Bush discussed bombing Al
Jazeera’s headquarters—allegations
the White House vigorously
denies. In fact, the US government
strongly denies Al Jazeera is or has
been specifically targeted. 

News or Propaganda?
As Al Jazeera continues to expand,
the network faces sharp criticism—
especially in the United States—
that it gives voice to dangerously
inflammatory views. 

Army Captain Eric Clark works
for the US Central Command’s
Media Engagement Team in Dubai
and is responsible for presenting
the American point of view to the
Arab media.

“There’s no question that we track
Al Jazeera coverage,” he said. “We
do editorial content analysis of Al

Jazeera on a daily basis—not only
what’s being broadcast from their
television networks but also their
Internet sites. We use that to count-
er their lies and propaganda or a
simple misreport, so we use that as
a tool to engage them.” 

Some Al Jazeera critics argue the
network is simply anti-American.
Others contend the station is pro-
Al Qaeda or, at a minimum, is
being used by Al Qaeda and other
extremist organizations since the
network frequently receives and
broadcasts taped messages from
Osama bin Laden and other Al
Qaeda leaders.

“Al Jazeera is the poster child for a
form of radical, political media
that’s emerging in the Arab world,”
said Ilan Berman, vice president for
policy at the American Foreign
Policy Council in Washington. “Al
Jazeera is a propaganda outlet as
well as a news agency…and it’s
one that promotes ideas that are
very inimical to American interests. 

But those working for Al Jazeera
insist they are not anti-American,

but just doing their jobs as profes-
sional journalists.

Al Jazeera editor Ahmed Sheik
says the news channel handles
tapes received from Al Qaeda in
the same manner it treats all
news—according to the network’s
10-point code of ethics. 

“When we receive a tape by bin
Laden, we acknowledge that we
edit it,” Sheik says. “We choose
certain quotes that we believe are
newsworthy and we put it on air.
And we drop out all the other
things that we believe are just
propaganda. So, we are not a
mouthpiece for Osama bin Laden.
And for God’s sake, we did not
divide the world into two camps.
It is not Al Jazeera who installed
Osama bin Laden as the head of
the camp of evil.”

—Kristin McHugh,
based on reporting for “24/7: The

Rise and Influence of Arab Media.”

Below. Studio and newsroom at Al
Arabiya television station. Dubai, UAE,
March 2006. Antonin Kratochvil/VII
for The Stanley Foundation 

“It is not 
Al Jazeera
who installed
Osama bin
Laden as the
head of the
camp of evil.”



Courier

Girl watching television. Luxor, Egypt, March 2006.
Antonin Kratochvil/VII for The Stanley Foundation

6



In the Arab world, the situation is
often much more chaotic. Viewers
buy satellite dishes (often more
than one) and receive whatever
signals they can find. Dealers—
some authorized, others not—sell
various helpful components
including decoders if needed to
watch scrambled premium or pay-
per-view channels.

The necessary equipment is rela-
tively inexpensive. One person with
a receiver may sell access to a num-
ber of viewers. Some families may
share equipment. The price and the
underground nature of the business
ultimately means that hundreds of
channels are available to viewers in
almost every economic class.

All in all, “satellite TV” is a much dif-
ferent operation in the Middle East
than it is in America. Here, middle-
men at the cable companies or at dis-
tributors like DISH and DIRECTV
control which channels are offered and
what each channel or group of chan-
nels will cost. There, people are direct-
ly viewing the raw broadcasts from
the satellites and new channels added
to each satellite are instantly available.

How many of
these channels
are available?
No one really
knows. Experts
we spoke with in
researching the
public radio doc-
umentary “24/7:
The Rise and
Influence of Arab
Media” gave us
answers ranging
from 250 to 400.
But all agreed
that new stations
are going on the
air every week.

7Summer 2006

In the Arab
world, the
situation is
often much
more chaotic.
Viewers buy
satellite dishes
and receive
whatever
signals they
can find.

No. 51, Summer 2006                        ISSN 1044-5900

Courier is published quarterly by the Stanley Foundation and 
mailed without charge to interested readers within the United 
States. The views expressed here are not necessarily those of the 
foundation.

©2006 by The Stanley Foundation

To receive future issues, contact: The Stanley Foundation
209 Iowa Avenue • Muscatine, Iowa 52761 USA

563·264·1500 • 563·264·0864 fax  
info@stanleyfoundation.org
www.stanleyfoundation.org

President . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Richard H. Stanley
Executive Editor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jeffrey G. Martin
Editor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Keith Porter
Deputy Editor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Loren Keller
Copyeditor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Margo Schneider
Creative Director . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Amy Bakke
Production Artist . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Elizabeth Pomeroy

More about individual
channels
A sizeable list of
pan-Arab satellite
television networks is
available on the Web.

www.mebassociation.com

www.middleeastmedia
guide.com

What’s on these channels?
Every kind of television program-
ming you can imagine...and more:
sports, weather, movies, cartoons,
music, variety shows, game shows,
cooking shows, even reality shows.
News channels carry live news
events, documentaries, and political
debate programs. Some religious
channels broadcast readings of the
Koran and prayers all day. And
many channels from the United
States, Europe, and Asia are easily
available as well.

What are Arab viewers watching?
Audience ratings across all Arab
nations are incredibly difficult to
gather. But public opinion polls and
reliable feedback indicate that enter-
tainment programming, especially
movies and music videos (referred
to as music clips in the region) are
very popular.

The program Superstar, a regional
version of American Idol, is highly
watched. More than 30 million
votes were cast for various com-
petitors. Music clip channels often
have on-screen scrolls generated
via text messaging from viewer’s
cell phones. These programs claim
to receive thousands of messages
an hour.

Twenty-four-hour news channels
generate sizable audiences. Recent
surveys show that Al Jazeera and Al
Arabiya are easily the two most
watched news sources in the region.

Who pays the bill?
Many of the channels sell advertis-
ing and try to support themselves
that way. Industry observers, howev-
er, say very few of the most popular
entertainment channels are likely to
be profitable at the moment. Most
channels fall short of breaking even.

Some stations are government sup-
ported. Others are funded by
wealthy individuals or families for
political puposes or personal pres-
tige factors.

—Keith Porter

Unlike local television outlets
(known as terrestrial broad-
casting), new pan-regional

stations send their signals to satellites
in geosynchronous orbit above the
earth. The signals are then beamed
back to the ground where they can be
received by viewers across a vast area.
Pan-Arab broadcasters largely use
two space satellites, Arabsat and
Nilesat. Broadcasts from either of
these can be seen across the entire
Arab region, from Morocco to Oman.

How is this different 
from US television?
The majority of viewers in America
get their television via cable. Cable
operators pull together packages of
channels—some local, many from
satellites (such as CNN or HBO)—
and sell those packages to viewers
for a monthly fee. Other Americans
simply view over-the-air, terrestrial
television broadcasts. And a growing
number of Americans receive televi-
sion from satellite distributors (like
the DISH Network or DIRECTV)
that work much like cable opera-
tors—they package together a num-
ber of channels and sell access to
subscribers for a monthly fee.

Pan-Arab Satellite Television 101

What’s on in Damascus?
New stations popping up ‘every week’



In the center of the Jordanian
capital of Amman, construction
crews have been hard at work

putting the finishing touches on
one of the region’s newest broad-
cast facilities.

You might think that with more
than 250 satellite stations already
on the air in the Arab world, there
isn’t much room for anything new.

But the backers of Jordan’s Al
Ghad newspaper disagree. They’re
preparing to launch the country’s
first privately owned television sta-
tion later this year. As they see it,
the battle for the dominance of the
Arab media landscape is by no
means settled yet.

Retooling for a Comeback
What happens in Studio 1 of the
government-run Jordan Television
every night was once the envy of

the Arab world. Back in 1968, JTV
was one of the first television net-
works established in the Middle
East. It went on to become one of
the first broadcasters to offer view-
ers two channels of programming—
and one of the first to shift from
black and white to color. But today
JTV is under pressure, losing audi-
ence members and experienced
employees to the pan-Arab satellite
channels that have come to dwarf it.

Jordanian media experts estimate
that nearly 60 percent of the coun-
try’s households own satellite
dishes with access to more than
400 stations. 

Facing this tremendous competi-
tion, JTV is not throwing in the
towel. Executives insist that by
retooling the network they are
positioning it for a comeback. 

And so Jordan Television’s reporters
focus relentlessly on the local beat.
Heading off from JTV’s newsroom,
one reporter briefs his cameraman
about their story for the day: the
drought and when the local weather
bureau expects it to rain. JTV is still
wholly owned by the government
here, and the weather story—like
many others on the 8 p.m. news—
will include an interview with a
government minister.

George Hawatmeh, former editor of
the government-run Jordan Times
newspaper, said that illustrates the
dilemma in which JTV finds itself.

“It’s a new world for the media,”
Hawatmeh said. “I’m not sure it
has fundamentally changed
though. The government might
well feel that television station is
its television station, that there is
still a vertical relationship with the
people who operate it.”

Speed and Accuracy
A visit to the Wihdat refugee camp
on the outskirts of Amman shows
what JTV is up against. Wihdat is

8 Courier

“It’s a new
world for the

media. I’m
not sure it has
fundamentally

changed
though.” 

Downtown Amman,
Jordan, February 2006.
Alexandra Boulat/VII
for The Stanley
Foundation 

On the Ground

Who Do They Believe?
Arab viewers show little loyalty to particular TV channels  



not a refugee camp in the classic
sense of the phrase; it has been
here since 1955 and looks increas-
ingly like a permanent settlement
for more than 45,000 Palestinians
whose families sought refuge in
Jordan during and after the 1948
Arab-Israeli War.

In the living room of a spartanly
decorated home, three generations
of the Al Akhras family gather
around the television. Khalid Al
Akhras, who moved here with his
wife Liqa in 1967 after fleeing
Jericho, believes accuracy and
speed are directly related when it
comes to news. 

“I trust the channel which is the
fastest: Al Jazeera,” he said.
“Because it has many correspon-
dents, and it conveys accurate news
faster than the other channels.” 

Their son Jamal is a doctor in the
Wihtad camp. While he says he
occasionally watches Jordan
Television like his mother and
father, he is more likely to be
found tuning in to Al Jazeera.

“It gives you immediate and
detailed accounts of the event,”

he said. “That does not mean that
the other stations do not cover the
events themselves, but there is more
detail in Al Jazeera’s coverage.”

Before TV, the BBC
Also popular in this overwhelm-
ingly poor neck of the Jordanian
woods are the several channels that
transmit readings from the Koran
24 hours a day. 

Wael Kharadsheh lives at the other
end of the economic and social
spectrum. A retired Jordanian
diplomat, he is a prominent figure
on the political circuit in Amman.
And like many Jordanian intellec-
tuals he refuses to watch Al
Jazeera, accusing the network of
pandering to the radical political
sensibilities of its mass audience.

“They have certain programs that
are obnoxious, unfortunately, and
they disappointed us,” Kharadsheh
said. “I really get upset and say,
‘why attack Jordan, why say this
and that?’ I change sometimes now
to Al Arabiya, which is new, and I
find more moderation and more real-
ism…not prejudice or attacking. In
my old days, before TV, it was BBC.”

Breaking From State Control
It is that sense of viewer dissatis-
faction that Jordan Television and
its new private competitor hope to
capitalize upon. Al Ghad is already
Jordan’s most successful, privately
owned newspaper. Now it is getting
into the broadcasting business,
building two six-camera studios
with picture windows overlooking
downtown Amman.

Mohammed Alayyan owns Al Ghad
and believes he can make money
by running a commercial, locally
focused television station in Jordan. 

“There’s no more loyalty to certain
TV stations,” he said. “There is
only loyalty to content and to spe-
cific programs.” 

He argues that the government-run
JTV has done well wooing viewers
back from the satellite stations. And
he says Al Jazeera, in particular, is
vulnerable to allegations of bias.

“A lot of people perceive it as being
independent. But my argument has
always been, how can you have
independent media [if it is not
financially viable]? You just cannot.
If you are subsidized and you keep
losing money—50, 60 million dol-
lars every single year, year on
year—basically you are obliged to
follow the agenda of the person who
is subsidizing you, whoever that
person is. So, therefore, you cannot
really say that it is independent.”

That there is even a discussion
about the independence of media in
Jordan is a testament, in part, to the
influence of the pan-Arab satellite
channels. Had they not come along,
Alayyan acknowledges, it might
still be impossible for a private
businessman to own newspapers
and television stations in a part of
the world where the media has tra-
ditionally been under state control.

—Simon Marks, based on
reporting for “24/7: The Rise and

Influence of Arab Media.”

9
Summer 2006

Nafisa Nasser (center), cousin of Jordan’s King Abdullah and Mohamed K.
Alayyan, chairman of the Jordanian newspaper Arabic Daily, playing at home
with their three children and Filipino nurse. February 2006. Alexandra
Boulat/VII for The Stanley Foundation 

“There’s no
more loyalty
to certain
TV stations.
There is only
loyalty to
content and
to specific
programs.” 



10 Courier

Man stretching. Dubai, UAE, March 2006. Joachim Ladefoged/VII for The Stanley Foundation 

Man praying. Abu Dhabi, UAE, March 2006.
Joachim Ladefoged/VII for The Stanley
Foundation 

Cairo, Egypt, 
March 2006.  

Antonin Kratochvil/VII 
for The Stanley

Foundation 



11Summer 2006

The Great Pyramid. Cairo, Egypt, March 2006. Antonin Kratochvil/VII for The Stanley Foundation 

Center Spread. Dubai, UAE, March 2006. 
Joachim Ladefoged/VII for The Stanley Foundation 



12 Courier



13Summer 2006



14 Courier

Sporting club. Beirut, Lebanon, March 2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation 



15Summer 2006

Mother watching her
children and husband
bathing in Dead Sea.

Jordan, February 2006.
Alexandra Boulat/VII

for The Stanley
Foundation 

A Christian girl and her
friend, a Muslim refugee
from Iraq, both 7, visit a
cosmetics shop in
Amman’s Mecca Mall.
The shopping center is
so secure, says the
father of one girl, he
drops them off there for
a few hours nearly
every day. February
2006. Alexandra
Boulat/VII for The
Stanley Foundation 

Playing in snow on the
hills near Bloudan,

near Damascus, Syria,
March 2006. Alexandra

Boulat/VII for The
Stanley Foundation 



16 Courier

Café reader in Dubai, UAE, March 2006. Joachim Ladefoged/VII for
The Stanley Foundation 



17Summer 2006

Man reading in Abu Dhabi, UAE,
March 2006. Joachim Ladefoged/VII
for The Stanley Foundation

Men praying/girl waiting. 
Abu Dhabi. UAE, March 2006. Joachim
Ladefoged/VII for The Stanley Foundation

Kids playing soccer. Dubai, UAE, March 2006. Joachim Ladefoged/VII
for The Stanley Foundation 



Trying to influence the Middle East by using
typical American public relations spin will not
bridge the gap between the United States and

the Middle East.

Nor will restricting Middle Easterners’ access to
sources and networks, setting up new US govern-
ment-backed information sources, or using other
such efforts to force change from the outside.

Audiences are too savvy and have too many other
sources from which to gather information. Not only
are these sorts of tactics bound to fail, they run count-
er to what the United States says are its policy goals
for the region. The obvious conflict between US
words and actions is driving the United States and the
Middle East further apart by making it even harder for
regional players trying to facilitate peaceful change. 

The complexity of the expanding Middle East media
landscape and transitioning societies in the Arab
world—which affect issues such as the US presence in
the region, regional stability and growth, democratiza-
tion, and transnational terrorism—needs to be better
understood by US policymakers if more productive
security policies and solutions are to be developed. 

External, Internal Forces Driving Change
Much of the impetus for this new media era derives
from the coverage of regional wars and civil conflicts
in the 1980s and 1990s. 

Lebanon’s civil war led to the devel-
opment of an entrenched media infra-
structure in order to promote the ideas
of competing militias—which laid the
groundwork for a diverse post-war
media industry. 

CNN’s coverage of the 1991 Gulf
War opened Arab eyes to the way
conflicts can be covered while cre-
ating frustration at the predomi-
nance of Western perspectives on a
regional event. In response, Saudi
elites started BBC-Arabic. Though
eventually shut down, it paved the
way for Al Jazeera and Al
Arabiya—a transition made possi-
ble in part by the hiring of regional
talent by the BBC. 

Direct credit for today’s media era belongs to
wealthy regional elites, though foreign pressure and
influence continue to drive dynamic and fresh media
in the region. Small states such as the United Arab
Emirates, Qatar, and Lebanon lead the media revolu-
tion. Their willingness to embrace globalization
rather than suppress it is due to their wish to com-
pete for prestige—cultural, if not military—with
their bigger neighbors.

The United States impacts regional media directly with
its programming on satellite television and its foreign
policy efforts, particularly in the area of public diplo-
macy. Paradoxically, it is the commercial, free-market
components of US media—not strategically placed US
government propaganda—that has the strongest affect
on Middle East culture and society.

Openness Does Not Apply Equally 
The effects of foreign pressure and influence are not felt
equally in all states or in all types of media. The “open-
ness” of the regional media varies across the region due
to the ability of regimes to censor content. Most local
broadcast stations and print media are still under the
control of state regimes and can be stifled and shut
down more easily than satellite and Internet sources. 

And while it is far easier to censor local outlets—
especially print sources—the transnational outlets also
operate under significant constraints. Self-criticism of

18

Memo to Policymakers

What Should Washington Do?
US leaders must cope with savvy, sophisticated Arab audiences 

Courier

Single mother watches television with her children. Beirut, Lebanon, March
2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation 

The obvious
conflict

between US
words and
actions is

driving the
United States

and the
Middle East

further apart....



There is a
need for
two-way
discussions
that
incorporate
American
officials
learning
about Arab
culture....

Abu Ghraib) can be picked up and magnified
via other communications mechanisms. Thus
there is an inability to shut anything down—
the shutdown itself sends a message.

English-Language Outlets Dominate
The English-language market is the largest
linguistic market in the world even though it
only accounts for around 12 percent of the
world’s population. English-language speak-
ers control approximately 66 percent of the
world economy, which explains why the
English language dominates the mass
media. Foreign direct investment (FDI) will
be critical in the Middle East’s move toward
globalization, meaning that the region’s
governments, media, and publics need a bet-
ter understanding of how to communicate
effectively with English-speaking markets.

Growing Gulf Between US, Middle East Viewers
Media influence predominantly flows from the United
States and Great Britain toward the Middle East. Most
Americans are not very interested in news, let alone
news from a Middle Eastern outlet. 

Further exacerbating the situation is government con-
trol of stations and messages by regional governments
and the United States. US efforts are perceived by
Arabs as unidirectional. There is a need for two-way
discussions that incorporate American officials learning
about Arab culture, answering questions, and increasing
the regional media’s access to sources. 

The United States has the opportunity to use its foreign
policy to augment the region’s own prevalent modern-
ization and globalization trends. These policies should
support better understanding between US and Middle
Eastern audiences, encourage outside investment and
advertising in stable Middle East countries, and work
within the existing regional media establishment to
change Arab misperceptions about US objectives (and
vice versa). US policies need to align not only with
positive regional trends but also with each other.

—Michael Kraig

19
Summer 2006

regimes is rare and editorializing on these stations tends
to focus on transnational religious, social, and moral
questions, including Islam and Arabism, or on foreign
policies of outside powers such as the United States. 

Audiences Love Entertainment 
Of the more than 200 Arab satellite channels, only ten
to fifteen are on the ratings radar and seven to nine are
news channels. Western international news channels,
including the BBC and CNN International, are avail-
able as is Western entertainment programming. There
is relatively little data on how the viewing audience
and this deficiency, along with the lack of an advertis-
ing culture, contribute to regional difficulties in
attracting advertising dollars.

In spite of the West’s emphasis on the potential effects
of news channels like Al Jazeera, most satellite channels
offer thematic entertainment programming covering
topics such as religion, music, and cooking. LBC—a
channel that is profitable, unlike many others—presents
entertainment programming. As in the United States,
mass audiences gravitate toward entertainment.

New Vs. Traditional Sources 
The mediums used to gather information vary, with
traditional sources being used alongside “new” media.
Two influential “traditional” sources are the mosque
and the tribe/family. Seventy percent of Arabs receive
their news from television, while only 1 percent uses
print media. Access to the Internet is transitioning, and
although its use is still most prevalent among the
elites, the growth of Internet cafés is making the medi-
um more available to the masses. Radio, in contrast to
the others, is a medium mainly taken advantage of in
the car. 

Information is also being packaged and repackaged—
content from different mediums (such as the photos from

On a street in Damascus, an Iraqi refugee sells CD-ROMs that include
pictures of prisoners tortured at Abu Ghraib, the battle of Fallujah, and
the battle for the Baghdad Airport. Syria, March 2006. Alexandra
Boulat/VII for The Stanley Foundation

Find Out More

The Stanley Foundation report “Open Media and
Transitioning Societies in the Arab Middle East”
is available to order on page 23 or online at
www.stanleyfoundation.org.



“I think if we
had had a
different

media, a more
challenging
media back
three years

ago, we would
have seen a

very different
sequence of

events since.”

What kind of picture are
American readers, lis-
teners, and viewers get-

ting on the Middle East? Are they
getting the whole picture?

Two experienced journalists—one
from the United States and one
based in Lebanon—addressed that
question recently on a public radio
program called Global Journalist,
hosted by University of Missouri
journalism professor Stuart Loory.

Jon Sawyer, who reported from
more than 60 countries during a
three-decade career at the St. Louis
Post-Dispatch, is the director of the
newly established Pulitzer Center
on Crisis Reporting in Washington,
DC. Habib Battah is managing edi-
tor of the Beirut-based Journal of
Middle East Broadcasters and has
been a print and broadcast journal-
ist for some of the Arab world’s
leading news organizations includ-
ing Qatar-based Al Jazeera. 

The two journalists met during a
journalism training workshop in
Beirut last fall, an initiative
cosponsored by the Reuters and
Stanley foundations. Below are
excerpts of their interview on the
Global Journalist program. Full
audio of the interview is available
online at www.globaljournalist.org.

Global Journalist: President Bush
and his administration are embarked
on major programs to convince the
American public that the right things
are being done in Iraq and that the
news business has it all wrong. What
do you think? 

Habib Battah: I think coverage of
the Middle East is primarily nega-
tive and focused on violence. No
matter what Bush might be saying,
the message that I’m seeing on

American airwaves is very close to
the administration’s message. Most
of the sources we see, the pundits,
are actually American officials or
former military officials. I feel
many news outlets—MSNBC,
CNN, Fox—have become a retire-
ment program for American mili-
tary officials, where they are often
featured as so-called analysts.

The use of sources is often coloring
the coverage to the extent where the
Middle East seems to be a big strate-
gic map with a big question mark
over it—and the question is primari-
ly, “How can we stop this breeding
ground of terrorists?” So the cover-
age to me is very one-dimensional.

Jon Sawyer: I think it’s ironic that
we’ve had this criticism from the
administration at this stage in the
war given the role that the media
played in the run-up to the war—at
which point I think the media did
us a grave disservice. It’s basically
cheerleading for the administration
and the acceptance of administra-
tion claims as to weapons of mass
destruction, the ties to Al Qaeda in
Iraq, and that war was inevitable
and necessary and that we had to
fight. I think if we had had a differ-
ent media, a more challenging
media back three years ago, we
would have seen a very different
sequence of events since.

GJ: Is the same kind of reporting
being done by the Arab press in the
Middle East?

Battah: There aren’t that many
journalists today going out to the
fields and really investigating the
whole story. The Dubai ports story,
for example, seemed to be framed
once again by the official US view-
point. There seemed to be a certain
number of congressmen—such as

Representative Peter King of New
York—saying that Al Qaeda has a
strong presence in Dubai, and
another congressman saying it has
a serious and dubious history as a
transit point of terrorism. So this
became the main focus of the story.
I was just hoping, at a minimum,
for a Google search of Dubai: what
is this country, and why, out of 30
countries being taken over by
Dubai Ports World, was the United
States the only one to reject this
takeover? Dubai is one of the most
fascinating cities in the world
today. It’s really a country that is
open to investment, though a lot of
pundits said it was an authoritarian
country with a closed economy. We
also have a 100,000 British people
living in Dubai. These are all
angles we didn’t see explored.

GJ: The implication of what both of
you are saying is that the American
news business is out of touch when
it comes to really covering the
Middle East, because it doesn’t
understand the Middle East. It has-
n’t backgrounded itself well on the
culture, the religion, the history. Is
that so? And if it’s so, is it too late
to do something about it?

Sawyer: It’s true all over the world.
It’s a function of the rapidly declin-
ing numbers of correspondents we
have out in the field. Right now
there are many in Iraq because
that’s the big story. Of course, most
of them are confined to the Green
Zone or areas where they can’t get
out and report. So you have the
classic situation where a bunch of
reporters are chasing the same
story and they can’t actually get
out and do classic reporting. In
most of the world, there are hardly
any reporters left.

20 Courier

US Coverage of the Middle East

Are We Getting the Full Picture?
Experts say US media often falls short of providing context, history, and analysis



GJ: Habib, you said you thought
the American news business was
not doing a good job covering the
war in Iraq and you say they are
basically being spokespeople for
the United States government. The
US government also says the news
business is not doing a good job.
They say it is not reporting all of
the positive developments—the
rebuilding of the infrastructure,
educational system, and police
force. Who’s right?

Battah: When you watch the
American coverage—for example,
on Fox News, when they have this
graphic that says, “Iraq: A Nation
Reborn”—I can see they’re trying
to push an agenda that says things
are actually not that bad. If you
watch Fox News, the economy is
good and there’s progress in Iraq.
When you watch international
news outlets like BBC or even
CNN International you see that
there is a terrible hell going on in

Iraq today. It’s kind of hard to
force a few positive developments
onto that. I believe Iraq is the most
dangerous country in the world
today for a journalist, and that’s
been documented. There’s no sense
in giving a rosy picture of this. 

GJ: Actually I think we have hun-
dreds of American reporters in Iraq
at any time. Most of them are
embedded with American forces.
Does that help to get the adminis-
tration’s view across to the
American public? Is the embedding
process responsible for this? 

Sawyer: I think that was very true
in the first months of the war. I
think embedding was one of the
most brilliant, slickest media
manipulations every conceived and
executed by an administration. It
had the effect, as one writer said,
of a thousand straws of coverage.
Where you had a thousand individ-
ual straws, each straw in one unit

where you were writing very vivid,
poignant stories about heroic
young American men and women
trying their hardest, fighting, risk-
ing their lives—and yet learning
nothing about the overall context.
And so you have the entire media’s
investment of tens of millions of
dollars, which didn’t really tell you
anything important about what was
going to happen three months, six
months down the road. 

A recent Zogby poll—the first
extensive poll done of American
servicemen and women in Iraq—
showed that 65 or 70 percent said
there is no good conclusion in Iraq,
that we should simply leave in the
next year, and that we were not
going to be able to prevail. Those
are our men and women who are
fighting there, so I don’t think
there’s a way you can arrange
American media coverage to make
that story look better than it is.

—Loren Keller

21Summer 2006

The Daily Star newspaper office. Beirut, Lebanon, March 2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation 

“I believe Iraq
is the most
dangerous
country in the
world today
for a
journalist....
There’s no
sense in giving
a rosy picture
of this.” 



22 Courier

Resources
Stanley Foundation Publications
These reports and a wealth of other information 
are available at reports.stanleyfoundation.org

A Critique of the Bush Administration’s National Security Strategy
by Lawrence Korb and Caroline Wadhams
After more than five years in office, the Bush administration still has not
produced an achievable national security strategy that has a realistic
chance of gaining the support of the American people on a bipartisan
basis. This brief examines the particular failings of the 2006 strategy
document. June 2006 analysis brief

Open Media and Transitioning Societies in the Arab Middle East:
Implications for US Security Policy 
The growth of Middle East media raises questions about the impact of
this new era on policy, both regionally and internationally. This report
summarizes dialogues between regional and Western media and policy
elites and offers recommendations. May 2006 report

Ensuring a Well-Managed United Nations 
37th United Nations Issues Conference
The UN has been trying to maintain momentum for renewal since the
2005 summit. This report summarizes the deliberations of a group of UN
diplomats on the challenges reform faces and how the UN can best move
forward in implementing internal reform. February 2006 online report

A Grand Strategy to Reinvigorate US Leadership
46th Strategy for Peace Conference
September 11, the invasion of Iraq, and the subsequent war have raised
critical questions about the security of the US and its role in the world.
This brief reflects a discussion of alternatives to the 2002 US National
Security Strategy. October 2005 dialogue brief

United Nations Reform in Context 
by David Shorr
The reforms proposed at the United Nations’ 60th anniversary summit
pointed the way forward for stronger action on global issues. This brief
examines the challenges to reform and the opportunities to build a more
secure world. February 2006 analysis brief

PUBLICATIONS

In January 2006 the Stanley Foundation commissioned the
world-renowned VII Photo Agency to highlight modern, day-
to-day life in the Middle East with the ultimate goal of dis-

pelling the myths and misconceptions of the region. 

The photographers who took part in this project sought to docu-
ment the rise and influence of open media in the Arab world, the
Western influence on local life, and the daily life experiences of
Arab communities in the Middle East.

The images included in this issue of Courier represent a small
portion of the prints VII photographers Alexandra Boulat, Gary
Knight, Antonin Kratochvil, and Joachim Ladefoged brought
back from the region.

VII derives its name from the number of founding photojournal-
ists who, in September 2001, formed the collectively owned
agency. The work of VII photographers has appeared in National
Geographic, Time, Life, and numerous other publications. 

But as VII photographer Gary Knight’s biography reads: “Like
practically every other photographer whose biography you will
have read, his work has been published by many auspicious pub-
lications all over the world, he has contributed work to several
books, exhibited in many museums, and is the recipient of
numerous awards but as far as he can see none of them have
made a significant impact on the conditions in which the people
he photographs lives. Nevertheless, he remains optimistic that
this situation may be reversed.”

This photography project is a companion to the Stanley
Foundation’s recently released radio documentary special “24/7:
The Rise and Influence of Arab Media.” This issue of Courier
includes reporting and other materials from the program.

These photos were also part of a month-long exhibition at the
Arab American National Museum in Dearborn, Michigan. A
related panel event kicked off the exhibit, featuring WDET
Public Radio reporter Quinn Klinefelter; anchorwoman Ghida
Fakhry of the soon-to-be-launched English-langauge Al Jazeera
International; VII photographer Antonin Kratochvil; and Osama
Siblani, publisher of The Arab American News.

The Stanley Foundation is working to bring panel discussions
and the photography exhibit to other museums in the United
States. Please contact the foundation if you are interested in host-
ing a similar event in your community.

“Our goal is to counter common American misperceptions
about the Arab world, and the images produced by VII are a
great way to start,” said Jeff Martin, executive vice president of
the Stanley Foundation. “And we’re eager to have a lot of
people see these pictures.”

—Loren Keller

The Images

24/7: The Modern Arab World
Through the lens of VII Photo Agency photographers



23Summer 2006

Beyond Preemption and Preventive War: Increasing US Budget
Emphasis on Conflict Prevention  
by Dr. Cindy Williams
The United States has vast but limited resources for assuring national
security. This brief recommends a shift in funding toward nonmilitary
forms of leadership in the world as well as a new balance between offen-
sive, defensive, and preventive military tools. 2006 analysis brief

24/7: The Rise and Influence of Arab Media
A new public radio documentary hosted by David
Brancaccio. As a part of the Stanley Foundation’s
Security in an Era of Open Arab Media project, it exam-
ines the dramatic expansion of open media in the Arab
world and the security implications this phenomenon
has for the United States.

The Stanley Foundation is seeking student and community groups interest-
ed in showing films related to peace and security issues to their campuses,
members, and communities in an effort to open a discussion about the most
urgent global issues. The films and additional materials are free of charge.
We now have two films available: 

Last Best Chance
Last Best Chance is a docudrama showing the threat
posed by vulnerable nuclear weapons and materials
around the world and spells out what is at stake. If you
would like your organization to show the film, find out
how by contacting us at info@stanleyfoundation.org. 

The Peacekeepers
The Peacekeepers is a documentary exploring the work
and experiences of the United Nations Mission to
Congo from 2002 to 2004. For more information,
contact us at info@stanleyfoundation.org. 

Our United Nations
In August 2004 photographer Judah S.
Harris was commissioned to capture the
daily happenings of the United Nations in
photos. Our United Nations is a collec-
tion of these photos, accompanied by his-
toric thoughts on the United Nations and
further resources.

OTHER RESOURCES

RADIO DOCUMENTARY

EVENT IN A BOX

ORDER FORM
(mail or fax this form or call)

NAME

ADDRESS

CITY

STATE ZIP

QUANTITY ORDERS
Publications and Courier are available in quantity for
postage and handling charges as follows:

PUBLICATIONS

(free for single copies; for quantity orders, see above)
QUANTITY TITLE COST

Individual copies Free
2-10 copies $4
11-25 copies $6
26-50 copies $8

More than 50 Contact the foundation
for special pricing

PLEASE MAIL OR FAX COMPLETED FORM TO:
The Stanley Foundation 

209 Iowa Avenue • Muscatine, IA 52761
563·264·1500 • 563·264·0864 fax

Visit www.stanleyfoundation.org/think
to sign up for our monthly e-mail, which announces the
newest issues of Courier as well as new foundation work.

TO ORDER, call 563·264·1500 
or e-mail info@stanleyfoundation.org



Here is the irony: TV satellites are global in reach, but the mes-
sages on those satellites cater to regional tastes, regional bias, and
regional politics. This confounds and frustrates world leaders
who can no longer use television to deliver the party line intact.

It also aggravates those of us who want the mass media to be a
more consistent force for peace, tolerance, inclusiveness, and
democracy. 

As Arabic language television catches fire, some see this rich and
unruly marketplace of ideas pumped onto television screens as ulti-
mately healthy for the region. Others will still choke on the fact

that a portion of what gets
onto those screens can breed
intolerance and violence. 

The very same Arthur C.
Clarke was recently asked
about the flood of information
that his ideas helped unleash,
including satellite TV. He
readily acknowledged that so

much on television is awful, and as a window on the world, it is
often a “murky window.” 

Yet to Clarke, stopping the flow isn’t the answer: “Because we
frequently suffer from the scourge of information pollution,” he
said, “we find it hard to imagine its even deadlier opposite—
information starvation.”

This may be something US offi-
cials are learning. Karen Hughes,
close advisor on these matters to
President Bush, visited Al Jazeera
headquarters in Doha for a day
last winter that included two
hours of discussions and a tele-
vised interview. Hughes’ title is
under secretary of state for public
diplomacy and public affairs, and
she was doing what diplomats are
supposed to do: finding a way to
engage a global player too power-
ful to ignore.

—Essay by David Brancaccio,
host of “24/7: The Rise and

Influence of Arab Media”

The Stanley Foundation
209 Iowa Avenue
Muscatine, Iowa 52761

Address Service Requested

Printed on recycled paper
Courier 6/06 7.75K

Who started all of this? A smart guy named Arthur C.
Clarke, who later became a legendary science fiction
author. In October 1945, while still in Britain’s Royal

Air Force, Clarke published an outlandish idea in a magazine
called Wireless World: the concept of the satellite, in space and
synchronized to the earth for the purpose of television.

Clarke’s article was just four pages long, but included this line:
“A true broadcast service…at all times over the whole globe
would be invaluable, not to say indispensable, in a world society.”

Satellite television has certainly become indispensable. But just
how far we’ve made it toward
the other part of Clarke’s line,
the part about “world socie-
ty,” remains a question. This,
despite economic globaliza-
tion. We now know that fancy
communications technology
does not lead in a straight line
to shared values and a shared
vision of the world. 

Word of European political cartoons depicting the prophet
Mohammed flew across the earth via satellite, yet the technology
didn’t seem to help many deeply offended Muslims understand why
the Danish newspaper printed them. Nor did satellites do enough to
explain to many non-Muslims the world over why the cartoons
were seen as such a big deal. Lives have now been lost over this.

The Murky Window of Satellite Television
Dubai, UAE, March 2006. 

Antonin Kratochvil/VII for The Stanley Foundation 

“Because we frequently suffer from the
scourge of information pollution, we find it

hard to imagine its even deadlier
opposite—information starvation.”

Nonprofit Org.
U.S. POSTAGE

PAID
Cedar Rapids, IA

Permit 174


