
AA rraaddiioo ddooccuummeennttaarryy ffrroomm tthhee SSttaannlleeyy FFoouunnddaattiioonn 

iinn aassssoocciiaattiioonn wwiitthh KKQQEEDD PPuubblliicc RRaaddiioo

TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa



T
he dramatic expansion of open media in the Arab

world is changing the political landscape of the

region. For better or worse, the Internet and scores

of Pan-Arab radio stations and satellite television chan-

nels are fostering the free flow of information and opin-

ion in ways unthinkable two decades ago.

How does this rapidly changing spectrum impact the United

States, the Middle East, and the world? Will it lead to

greater understanding or fuel tension, fear, and hatred?

“24/7: The Rise and Influence of Arab Media” examines

these questions with reporting from across the region and

analysis from a wide range of political and media experts. 

CCoovveerr PPhhoottoo::

Studio and newsroom at Al Arabiya television station.

Dubai, UAE, March 2006. Antonin Kratochvil/VII for The

Stanley Foundationudio and newsroom at Al Arabiya television sta-

tion. Dubai, UAE, March 2006 Antonin Kratochvil/VII for The Stanley

Foundation udio and newsroom at Al Arabiya television station. Dubai, UAE,

March 2006 Antonin Kratochvil/VII for The Stanley Foundation 

“24/7: The Rise and Influence of Arab Media” is a one-hour radio documentary originally released nationwide in April

2006. The program is a production of the Stanley Foundation in association with KQED Public Radio. “24/7: The Rise

and Influence of Arab Media” is hosted by David Brancaccio, host and editor of the PBS weekly series NOW, and pro-

duced by Simon Marks, Kristin McHugh, and Keith Porter. Full audio of the program is available at 

http://www.stanleyfoundation.org/initiatives/oam.

Dubai

Al Manamah

Asmara

Tehran

Baghdad

Amman

Kuwait

Muscat

Doha

Riyadh Abu
Dhabi

Sanaa

Cairo

Tel
Aviv

Beirut

Khartoum

Damascus
CYPRUS

ERITREA
S U D A N

E G Y P T

JORDAN
ISRAEL

LEBANON

KUWAIT

QATAR

BAHRAIN

U. A. E.

Y E M E N

SYRIA

IRAQ

I R A N

O M A N

S A U D I  A R A B I A

AFGHANIS

PAKIS

A r a b i a n  S e a

Gulf of Oman

Persian Gulf 

M e d i t e r r a n e a n  S e a

Red Sea

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 22



Table of Contents

Unlimited Potential . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

On the Ground . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

The View From Washington . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

Personal Essay by David Brancaccio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

About The Stanley Foundation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Palestinian student surfs the Internet at Amman University, Jordan, February 2006. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 33



T
he information revolution that swept the Western

world over the last two decades is now transform-

ing the Arab world. New radio stations, Web sites,

and text messaging are just a few of the mediums break-

ing down cultural barriers and challenging the hardened

old order.

But none of these innovations is having more of an

impact than hundreds of Arabic language satellite tele-

vision stations. They come directly into homes, and even

the most repressive governments in the region find them

almost impossible to block. And because they are easily

available at low or sometimes no cost to the viewer, rich

and poor alike now have a dizzying array of TV choices.

The living room in the home of Najwa Kharadsheh in

Jordan illustrates the scale of this brave new world. No

fewer than five remotes are laid out on a table to control

the eight separate satellite dishes that bring more than

500 channels into her home. The Kharadsheh family can

watch HBO and CNN as well as Nile TV from Egypt,

Future TV of Lebanon, and even Hamas TV—a station

operated by the radical Palestinian group with a long

history of terrorism.

Satellite distribution has given even the tiniest network

regional reach—and has brought Arabic language news-

casts, talk shows, and no-holds-barred political debates

that were unthinkable ten years ago.

“After 9/11," says Najwa, “Al Jazeera was the only sta-

tion.... I don’t know how they got those tapes, but every-

one was watching."

Most Americans have probably heard of Al Jazeera. Yet

most of us know very little about it or the station’s many

news competitors in the Arab world. Al Jazeera is head-

quartered in Doha, Qatar—a tiny country on the shores

of the strategically vital Persian Gulf. The Gulf is also

home to Al Jazeera’s main competition, Al Arabiya, a

24-hour news channel broadcasting from the city of

Dubai in the United Arab Emirates.

Unlimited Potential

Behind the Scenes of Pan-Arab Broadcast News
by Kristin McHugh

Control room at Al Jazeera station, Doha, Qatar, December 2005. Photo by Kristin McHugh/The Stanley Foundation

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 44



BBeeyyoonndd tthhee SSttaattee
May Sharbinee is an anchor with Dubai-based Al Arabiya

News. Owned by a wealthy Saudi businessman, Al

Arabiya is the second most-watched satellite news chan-

nel in the region. Wearing crisp khaki pants, a pink

oxford, and a fashionable brown blazer as she drives to

the studio, May represents the modern face of Arab media.

“Sometimes I work in the morning," Sharbinee says. “We

have a shift that starts at six and finishes at two."

Nabil Khattib, Sharbinee’s boss, is the executive editor

of Al Arabiya News. He has been in the news business

for years and has taken notice of the change the media

has undergone.

“Until 1991 all the broadcast media in the Arab world

used to be government controlled and government owned

and none of the programs used to be live," he says. “All

this media used to be away from professional standards."

Khattib is referring to so-called “state-run" radio and

television news channels. Many still exist, but they are

no longer the first and only option. Today viewers across

the region have their choice of hundreds of satellite tel-

evision news, entertainment, and sports networks.

AA SShhiiffttiinngg LLaannddssccaappee
The roots of the rapidly expanding media landscape in

the Arab world can be traced to the end of the Cold War

and the start of the first US Gulf war.

In 1991, for the first time, new consumer satellite tech-

nology beamed CNN’s live coverage of events in Kuwait

and Iraq to the Arab region unfiltered. This radical depar-

ture gave the Arab region an entirely new perspective.

“Lots of Arabs realized that all the information they were

getting from Arab sources—whether government or from

Iraqis or from Kuwaitis or from their own media about

the war was fake," Khattib says. “I mean, most of the

information was not true."

Winding her way through Dubai’s seemingly endless

road construction, May Sharbinee recalls her own reac-

tion when she discovered CNN.

“I remember when I was studying, when CNN was aired

to the Middle East, it was very, very new and you would

never think about watching news 24 hours."

CNN’s approach to news, and that of other Western out-

lets such as the BBC, not only influenced May

Sharbinee’s career path, but they also shaped the look,

sound, and image of today’s Arab satellite news channels.

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 55

May Sharbinee at anchor desk of Al Arabiya television station, Dubai, UAE, December 2005. Photo by Kristin McHugh/The Stanley Foundation



Ahmed Sheik, editor in chief of Al Jazeera news, has also

reflected on the shifting media environment.

“Now, Arab TV stations and even newspapers and radio

stations realize that if they are to survive or retain some

of their audience, they will have to become more objec-

tive," he says.

“Now they realize that the audience is not really stupid.

They understand. There is another example in front of

the audience which can tell him: ‘Look, why are those

people doing the story in a different manner?’ So, I think

before Al Jazeera, you had a very sort of stagnant

Arabic-speaking media in the Arab world."

SSkkeeppttiiccss aanndd CCrriittiiccss
Sheik’s office overlooks the newsroom of Al Jazeera’s

recently expanded headquarters in Doha. The sleek, col-

orful, high-tech newsroom is a direct reflection of the

network’s success. Al Jazeera, which is financed by the

royal family of Qatar, is the most watched and best-

known Pan-Arab satellite news channel. It is so success-

ful that in 2004 advertising executives ranked the

network the fifth most powerful brand in the world. But

Al Jazeera is also highly controversial—in both the

United States and the Middle East.

“Initially a lot of governments in the Arab world did feel

very skeptical about Al Jazeera," says Wadah Kanfar, Al

Jazeera’s managing director. “And then they started crit-

icizing Al Jazeera; their intelligence agents started

accusing Al Jazeera of many [things]. When we started,

we were accused initially as a Mosad Israeli conspiracy

or a CIA American tool for creating some kind of distur-

bance in the Arab world. Bureaus were closed down and

a lot of correspondents were arrested, and on many

occasions we were dealt with in a very bad way."

CCoouunntteerriinngg AArraabb MMeeddiiaa
Al Jazeera—whose motto is “the opinion and the other

opinion"—began broadcasting in 1996. In a few short

years the network expanded its daily news programming

from six hours to around-the-clock coverage. Today, Al

Jazeera boasts tens of millions of daily viewers and more

than 25 news bureaus worldwide.

The network also operates a number of separate channels.

These include Al Jazeera Sports and Al Jazeera Live—similar

to the United States’ C-SPAN. There is also the Al Jazeera

Children’s Network. Al Jazeera International, the network’s

first English language news channel, will be broadcasting

live daily from Kuala Lampur, Doha, London, and

Washington by the end of this year.

But as Al Jazeera continues to expand, the network faces

sharp criticism—especially in the United States—that it

gives voice to dangerously inflammatory views.

Army Captain Eric Clark works for the US Central

Command’s Media Engagement Team in Dubai and is

responsible for presenting the American point of view to

the Arab media.

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 66

Studio and newsroom at Al Arabiya television station. Dubai, UAE, March 2006. Antonin Kratochvil/VII for The Stanley Foundation 



“There’s no question that we track Al Jazeera coverage,"

he says. “We do editorial content analysis of Al Jazeera

on a daily basis—not only what’s being broadcast from

their television networks but also their Internet sites. We

use that to counter their lies and propaganda or a sim-

ple misreport, so we use that as a tool to engage them."

NNeewwss oorr PPrrooppaaggaannddaa??
Al Jazeera’s critics argue the network is simply anti-

American. Others contend the station is pro-Al Qaeda or,

at a minimum, is being used by Al Qaeda and other

extremist organizations since the network frequently

receives and broadcasts taped messages from Osama bin

Laden and other Al Qaeda leaders.

“Al Jazeera is the poster child for a form of radical, polit-

ical media that’s emerging in the Arab world," says Ilan

Berman, vice president for policy at the American

Foreign Policy Council in Washington.

“Al Jazeera is a propaganda outlet as well as a news

agency," he says. “And it’s one that promotes ideas that

are very inimical to American interests. There are many

outlets that operate as honest brokers for the news that’s

out there. Al Jazeera in many cases is not one of them.

And it’s not one of them because it’s inherently more

ideologically proximate to Al Qaeda and to other region-

al radicals."

But Wadah Kanfar, Al Jazeera’s managing director, is

adamant: “Al Jazeera is not anti-American.”

“From all points of view as journalists, an Osama bin

Laden tape does carry news and is news worthy," Kanfar

says. “And I think for any professional journalist, a tape

from Osama bin Laden or Al Qaeda leaders is important

to news, that he can deal with it. The issue is how do you

deal with it?"

In the newsroom, editor Ahmed Sheik says Al Jazeera

handles any and all tapes received from Al Qaeda or oth-

ers in the same manner it treats all news—according to

the network’s 10-point code of ethics.

“When we receive a tape by bin Laden, we acknowledge

that we edit it," Sheik says. “We choose certain quotes

that we believe are newsworthy and we put it on air. And

we drop out all the other things that we believe are just

propaganda. So, we are not a mouthpiece for Osama bin

Laden. And for God’s sake, we did not divide the world

into two camps. It is not Al Jazeera who installed Osama

bin Laden as the head of the camp of evil."

HHiigghh PPrrooffiillee,, HHiigghh PPrriiccee
Al Jazeera is paying a high price for its high profile. The

network isn’t allowed to officially operate in some Arab

countries. Several reporters and cameramen have been

killed, detained, or jailed. US missiles destroyed Al

Jazeera’s Kabul, Afghanistan, bureau in 2001 and the

network’s Baghdad operation in 2003. And late in 2005,

allegations surfaced in the British press that President

Bush discussed bombing Al Jazeera’s headquarters—

allegations the White House vigorously denies. In fact,

the US government strongly denies Al Jazeera is or has
been specifically targeted.

But even America’s point man for Arab media in Dubai,

military spokesman Captain Eric Clark, acknowledges Al

Jazeera news is changing.

“There are a number of things that Al Jazeera is learn-

ing as they’re maturing," he says. “They’ve instilled this

code of ethics. They have a new way of approaching Al

Qaeda video. They no longer show beheadings and

things that would turn the stomachs of a normal person

on the street of the Pan-Arab community or America or

Europe. So there are a number of things that we’re see-

ing in terms of Al Jazeera reacting to the marketplace

and reacting to their viewership."

WWeellccoommee ttoo DDuubbaaii MMeeddiiaa CCiittyy
The rapid rise of Arab media is front and center in

Dubai’s Media City. Five years ago there were only three

buildings in this industrial complex built to attract media

companies. Today this government-sponsored “censor-

free" zone houses bureaus for Reuters, CNN, CNBC, and

other news operations from around the world.

Media City’s former desert landscape is now populated

with scores of buildings—even skyscrapers—as far as the

eye can see. And demand has outpaced supply. Workers

can’t construct buildings fast enough. Companies hoping

to rent space here must join a waiting list. All current

and future planned space in Dubai Media City is already

under contract.

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 77

“There are a number of things that Al Jazeera is learning 
as they’re maturing."



“What’s amazing is just to watch the media growth—the

number of media outlets has grown exponentially," says

Eric Clark, who believes this is just another of many

changes to have come to the Arab media. “I think one of

the interesting things to see is that if you take a look at

the demographic breakdown of a Pan-Arab press, they

do have a Western influence. They worked for CNN or

BBC. They worked for print outlets."

Western influence, it seems, cannot be underestimated.

“They go to journalism schools across America," Clark

says. “They emulate Western press. They emulate the

journalism programs there. So they bring those skill sets

back the Pan-Arab community and put that across their

coverage and their approach, their professionalism."

TThhee SSaammee BBuutt DDiiffffeerreenntt
In Dubai, Al Arabiya anchor May Sharbinee arrives at

her network’s cutting-edge studio located in Dubai

Media City for her midday shift. She scrambles for a

parking place in the packed lot of Al Arabiya.

Her first stop of the day is Al Arabiya’s makeup studio.

Stylists work around the clock here applying makeup and

setting hair for the network’s on-camera personalities.

Sharibinee then turns her attention to the newsroom.

Jihad Ballout, Al Arabiya’s director of corporate commu-

nications, believes that while a certain similarity to the

West has extended across Pan-Arab newsrooms, there

are also significant differences.

“I think newsrooms have become universal throughout

the Arab world and it’s very similar with what’s been

happening in the West,” he says. “I think the difference

lies in the audience’s preferences. I don’t think CNN shies

away from the fact that it’s culturally American and that

it targets American audiences, although it’s called inter-

national. Our organization is called Al Arabiya, which is

Arabic—it means ‘the Arabic One.’ So you can’t get more

clear than that.”

RRiissiinngg PPrrooffeessssiioonnaalliissmm
Rami Khouri is editor at large for The Daily Star of

Beirut, one of the largest newspapers in the Middle East.

He closely tracks Pan-Arab satellite television channels,

their coverage, and their perspectives.

“The reality," he says, “is that there are about 250 or so

satellite stations now. They keep expanding, literally,

every week. A lot of them are very, very narrowly

focused. The ones that deal in general public affairs and

news, political issues—there’s probably about a dozen

sort of serious ones. But really you’re only talking about

four or five that have major regional and international

impact, and I would argue they’re actually doing very

high quality journalism. They’re very, very professional

in their motivation, and I think increasingly profession-

al in their conduct."

Khouri believes this change in professionalism has been

on display during the Iraq War. In fact, he argues chan-

nels like Al Arabiya and Al Jazeera are providing the

best war coverage anywhere.

“There’s absolutely no doubt in my mind it’s the only

place where you could hear an official American speech

by Rumsfeld or Bush or somebody, and then hear the

Arab reaction. You would hear the American military

people and then see pictures on the ground from Iraq

showing the impact of what the Americans were doing.

You really saw both sides of the picture live, simultane-

ous, in color, and in Arabic."

GGiivviinngg VVooiiccee
Increasing professionalism or not, critics of Al Jazeera

and its competitors have a serious list of complaints

about the channels. Near the top of the list is a sense that

specific outlets or individual political programs fuel anti-

Semitic and anti-Israeli hatred in the region. Ariel Cohen,

a senior research fellow at the Heritage Foundation in

Washington, is one of those concerned.

Media City, Dubai, UAE, December 2005. Photo by

Kristin McHugh/The Stanley Foundation

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 88



“It doesn’t matter if it’s reflecting the street or not. The

norms and standards of responsible journalism, for

example, call to have both sides of the story presented.

But I went over scripts and transcripts of AJ coverage,

which gave currency to lies and myths. Only the

Palestinian sources were quoted; no Israelis were inter-

viewed for those stories whatsoever. And it has been done

repeatedly. I think anyone who cares about coexistence

between Christians, Muslims, and Jews should denounce

Al Jazeera for consistently giving voice to the most rad-

ical, most hateful representatives of Jihadi Islam."

But regional observers of Al Jazeera, such as Rami

Khouri, argue that the network’s editorial tone reflects

perceptions that are widely shared in the Middle East.

“There are some shows that certainly can be criticized at

some levels for being critical of Israel, of Zionism as

such, but I don’t think there is a systematic anti-Semitic

streak. Absolutely not. You do have shows that play on

the Arab broad criticism of Israel, which is natural,

because there’s a battle in the region between Zionism

and Arabism. This is a fact of modern history. It’s been

going on for more than a century now."

The Pan-Arab media broadly defined, Khouri believes,

looks beyond this.

“I think there are some people in the Arab world who do

make anti-Semitic statements, as there are in the United

States and in Europe. This is a fact of life and unfortu-

nately we have to fight against it. But it is certainly not

systematic. I think they’re providing a consistent level of

news, analysis, and opinion that really gives you both

sides of the story. You get Arabic-speaking stations

interviewing Israelis. This is unheard of. [Al] Jazeera and

[Al] Arabiya have correspondents in Palestine and Israel.

They’re extremely aware of and sensitive to the dictates

of good, professional journalism, and they go out of

their way to try and meet those professional standards."

Another major critique of these Arabic news channels is

that they misrepresent US policies and American inten-

tions in the Middle East. But Khouri says the problem

may be the message, not the messenger.

“There’s a huge misanalysis, wrong analysis, in the US

government with the idea that, ‘Well, the Arabs don’t

really understand our values. They don’t understand our

policies.’ That’s nonsense. I think American policy is

explained very well to the Arabs by Arab television sta-

tions in Arabic, translating the speeches and statements

of Americans in press conferences. So it’s not a question

of misunderstanding the Americans; it’s a question of

disagreeing with American policy. And this is not just

the Arabs who disagree. It’s almost the whole world.

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 99

The Daily Star newspaper office, Beirut, Lebanon, March 2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation



2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1100

Satallite Dishes in Damascus, Syria, December 2005. Feature Story News



I
n the center of Amman, the

Jordanian capital, construction

crews have been hard at work put-

ting the finishing touches on one of

the region’s newest broadcast facilities.

You might think that with more

than 250 satellite stations already

on the air in the Arab world, there

isn’t much room for anything new.

But the backers of Jordan’s Al Ghad
newspaper disagree. They’re prepar-

ing to launch the country’s first pri-

vately owned television station later

this year. As they see it, the battle for

the dominance of the Arab media

landscape is by no means settled yet.

TThhee 88 OO’’CClloocckk NNeewwss
A few seconds before eight on a

weekday evening, Dana Jordaan is

getting ready to go on the air. In

her mid-twenties, she’s Western-

educated, charismatic, and lively.

And hers is the new prime-time

face of Jordanian television news.

“The 8 o’clock news is actually the

main news bulletin at Jordan televi-

sion," Jordaan explains after the

broadcast. “It concentrates on the

local news more than on national

news. Anything related to the king,

the prime minister, or any ministers

or any events happening in Jordan

whether they’re economic or sports

or political events—you can find

that they are concentrated in this

news bulletin."

What happens in Studio 1 of the

government-run Jordan Television

every night was once the envy of

the Arab world. Back in 1968, JTV

was one of the first television net-

works established in the Middle

East. It went on to become one of

the first broadcasters to offer view-

ers two channels of programming—

and one of the first to shift from

black and white to color. But today

JTV is under pressure, losing audi-

ence members and experienced

employees to the Pan-Arab satellite

channels that have come to dwarf it.

Jordanian media experts estimate that

close to 60 percent of the country’s

households own satellite dishes with

access to more than 400 stations.

Facing this tremendous competition,

JTV is not throwing in the towel. On

the day this reporter visited the sta-

tion, JTV Chief Executive Moustafah

Hermaneh insisted that by retooling

the network, he was positioning it

for a comeback. And George

Hawatmeh, former editor of the gov-

ernment run Jordan Times newspa-

per, says that illustrates the dilemma

in which JTV finds itself.

“It’s a new world for the media,"

Hawatmeh says. “I’m not sure it has

fundamentally changed though. The

government might well feel that tele-

vision station is its television station,

that there is still a vertical relation-

ship with the people who operate it."

And so Jordan Television’s reporters

focus relentlessly on the local beat.

Heading off from JTV’s newsroom,

one reporter briefs his cameraman

about their story for the day: the

drought and when the local weather

bureau expects it to rain. JTV is still

wholly owned by the government

here, and the weather story—like

many others on the 8 p.m. news—

will include an interview with a

government minister.

But Hermaneh says the network real-

izes it now must challenge authority

if it is to rebuild credibility with its

audience.

“In the past, reporting was more

international than domestic, because

you didn’t want to get involved in

the domestic scene. It was very

difficult and almost impossible to

report on issues about the environ-

On the Ground

Viewers and Leaders Cope with the New Arab Media
by Simon Marks

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1111

Dana Jordaan, anchor at JTV. December 2005. Feature Story News



ment, political parties, congresses,

discussions with the government,

disagreements on certain issues,

corruption. It’s covered now on the

8 o’clock news and it’s happening

and people are watching it."

SSppeeeedd,, aanndd AAccccuurraaccyy
To understand what JTV is up

against, you only have to visit the

Wihdat refugee camp on the out-

skirts of Amman. It is not a refugee

camp in the classic sense of the

phrase; it has been here since 1955

and looks increasingly like a perma-

nent settlement for more than

45,000 Palestinians whose families

sought refuge in Jordan during and

after the 1948 Arab-Israeli War.

In the living room of a spartanly

decorated home, three generations of

the Al Akhras family gather around

the television. Khalid Al Akhras and

his wife Liqa moved here in 1967

after fleeing Jericho. Khalid believes

accuracy and speed are directly

related when it comes to news.

“I trust the channel which is the

fastest: Al Jazeera. Because it has

many correspondents and it con-

veys accurate news faster than the

other channels."

Their son Jamal is a doctor in the

Wihtad camp. While he says he occa-

sionally watches Jordan Television like

his mother and father, he is more like-

ly to be found tuning in to Al Jazeera.

“It gives you immediate and detailed

accounts of the event," he said.

“That does not mean that the other

stations do not cover the events

themselves, but there is more detail

in Al Jazeera’s coverage."

BBeeffoorree TTVV,, tthhee BBBBCC
Also popular in this overwhelmingly

poor neck of the Jordanian woods are

the channels that transmit readings

from the Koran 24 hours a day.

Several are available from various

satellite distributors—and like Christian

television and radio in the American

Bible Belt, you can hear them echoing

through neighborhoods.

Wael Kharadsheh lives at the other

end of the economic and social spec-

trum. A retired Jordanian diplomat, he

is a prominent figure on the political

circuit in Amman. And like many

Jordanian intellectuals he refuses to

watch Al Jazeera, accusing the net-

work of pandering to the radical polit-

ical sensibilities of its mass audience.

“They have certain programs that

are obnoxious, unfortunately, and

they disappointed us," Kharadsheh

said. “I really get upset and say ‘why

attack Jordan, why say this and

that?’ I change sometimes now to Al

Arabiya, which is new, and I find

more moderation and more real-

ism...not prejudice or attacking. In

my old days, before TV, it was BBC."

BBrreeaakkiinngg FFrroomm SSttaattee CCoonnttrrooll
It is that sense of viewer dissatisfac-

tion that Jordan Television and its

new private competitor hope to cap-

italize upon. Al Ghad is already

Jordan’s most successful, privately

owned newspaper. Now it is getting

into the broadcasting business,

building two six-camera studios

with picture windows overlooking

downtown Amman.

Mohammed Alayyan owns Al Ghad
and believes he can make money by

running a commercial, locally focused

television station in Jordan.

“There’s no more loyalty to certain TV

stations," he said. “There is only loyal-

ty to content and to specific programs."

He argues that the government-run

JTV has done well wooing viewers

back from the satellite stations. And

he says Al Jazeera in particular is

vulnerable to allegations of bias.

“A lot of people perceive it as being

independent. But my argument has

always been, how can you have

independent media if it [is not

financially viable]? You just cannot.

If you are subsidized and you keep

losing money—50, 60 million dollars

every single year, year on year—

basically you are obliged to follow

the agenda of the person who is

subsidizing you, whoever that per-

son is. So, therefore, you cannot

really say that it is independent."

That there is even a discussion about

the independence of media in Jordan

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1122

Mohamed K. Alayyan, chairman of Jordanian newspaper Arabic Daily, playing at home with his wife

and three children. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation



is a testament, in part, to the influ-

ence of the Pan-Arab satellite chan-

nels. Had they not come along,

Alayyan acknowledges, it might still

be impossible for a private business-

man to own newspapers and televi-

sion stations in a part of the world

where the media has traditionally

been under state control.

PPrriiddee aanndd tthhee MMeeddiiaa
This is certainly true in neighboring

Syria, which only now is beginning

to experiment with a loosening of

the government reins.

In the twelfth-century Souk Al

Hamadiyah—the market in the cen-

ter of the Damascus where one can

buy everything from strong Arabic

coffee and spices to the latest fash-

ions imported from Paris—a decided-

ly old-style scene was recently

filmed by government-run Syrian

television. Patriotic songs rang from

loudspeakers, and a Syrian camera-

man was gingerly hoisted above a

crowd whose members are waving

the country’s flag.

To the anger and frustration of the

Syrian television director sent to

acquire enough footage to create a

music video, the crowd had not

learned the words. Several takes

were ordered before they got them

right. The director, Mohammed

Skiyah, insists that this was a spon-

taneous outpouring of national

pride in the country’s achievements.

“We are directing a message to all

the people of the world—that Syria is

a country of proud and courageous

people," Skiyah says. “It is more

than a song. It is a presentation for

the whole world to see that we have

millions of people, from 2-year-old

kids to 70-year-old men—so that we

can show the world Syria is not

what they think it is. Syria is a

peaceful country."

This, despite the fact that Syria has

been defensive of late—particularly

after the United Nations accused it

of involvement in the assassination

of several prominent figures in

neighboring Lebanon.

IInn tthhee ““FFrreeee ZZoonnee""
Syrian television dutifully broadcasts

music videos and other government-

inspired programming not just inside

Syria but also on a satellite channel

that is viewed across the Middle East.

Despite that seemingly heavy-handed

control of the media and the message,

the liberalization under way in

Damascus is, in its own way, trans-

forming society even here.

“We’re writing [about] a lot of sen-

sitive issues, and sometimes we are

really surprised that we passed the

censorship, says 27-year-old Kinda

Kanbar, managing editor of Syria
Today, a glossy English-language

magazine produced from a news-

room in the so-called "free zone” in

downtown Damascus.

The “free zone” was established by

President Bashar Al Assad to

encourage foreign investors to build

manufacturing plants on territory

that is officially “free” from Syrian

government taxation and control.

Sensing an opportunity, Kinda

Kanbar opened her news magazine

on “free zone” territory—effectively

producing it as a foreign publica-

tion. After the magazine is printed,

she must submit it to government

censors. But to her amazement, she

says, not a single article has ever

been changed.

“We do not know exactly what our

red lines [are]—meaning there are no

guidelines or laws to tell you ‘do not

talk about this issue’ or not. It’s a

gray area. And sometimes you draw

your red lines, and if you are really

pushy and brave enough and take

responsibility in a professional way,

you can push it.”

NNeeww FFrreeeeddoommss
Those red lines are being tested at

Syrian Television as well. The night-

ly news, broadcast from an imposing

building in the heart of Damascus,

now carries live coverage of events

that in the past would have been

considered too hot to handle. When

the United Nations discussed allega-

tions that the Syrian government

was behind the string of assassina-

tions in Lebanon, it did so live on

Syrian Television.

Dianna Jabbour, Syrian TV’s chief

executive, now oversees the net-

work. She is not a member of the

ruling Ba’ath Party, but was

appointed after writing a newspaper

article critical of the Syrian regime.

Asked about how much freedom her

reporters now have, she laughs.

“The difference,” she said, “is that

they have more freedom than

they’re taking advantage of. The

funny thing about this situation is

that we are given more freedom

now, but as editors and individuals

we still don’t have the courage to

push things to the limit.”

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1133

“...So the package is very fancy. The package is very modern. 
But the content is still very traditional.”



Jabbour says the journalists working

in her newsroom would never have

won the relative freedoms they now

enjoy had it not been for the legal-

ization of satellite dish ownership in

Syria. Everywhere you go in

Damascus, there are dishes crowding

the rooftops. And the presentation

of news on the Pan-Arab satellite

stations has, she believes, changed

everything there.

“I cannot market an image of Syria

that does not exist," Jabbour said

plainly. “That would be stupid. It

would be stupid for me to think

that my viewers are stupid, because

they know the truth. They know

the reality, and they will not watch

my channel. They’ll switch off.

Therefore, I go with the truth even

if it has its faults. Maybe we’re not

as competitive as we want to be,

but you have to be honest with

what you have instead of pretend."

““LLiiffee IIss CChhaannggiinngg""
The Syrian government also points

to satellite ownership as a key factor

in its decision to liberalize local

media laws and make Syrian jour-

nalists more competitive. Until

recently, Mehdi Daklallah was

Syria’s minister of information. The

former editor of the ruling party’s

hard-line newspaper Al Ba’ath, even

he has bowed to the inevitable.

“Any Syrian today can watch over 300

Arab satellite channels," Daklallah

said. “And they have a variety of

sources for information. This makes

directed media impossible. One hun-

dred percent impossible. And public

opinion is pressuring the government

for more liberalization of media."

Will Daklallah be Syria’s last minis-

ter of information? “Inshallah," he

answers. With God’s help.

But Daklallah did not get his wish. A

few weeks after this interview, he

was replaced in a Cabinet reshuffle.

But Syrian journalists, like Kinda

Kanbar of Syria Today, say the

changes already instituted are

unlikely to be reversed.

“What [can] the government actually

do?" she asks. “You’re going to keep

this country shut? We have to look

around us. Jordan, for example, three

hours away from us by car with the

borders. One hour and a half from

Lebanon. [The government] can’t do

anything. Life is changing."

MMooddeerrnn,, FFaannccyy,, TTrraaddiittiioonnaall
“Al Jazeera’s in Doha, Qatar. Al

Arabiya is in Dubai, the UAE. And

you never see them covering stories

from the Gulf,” says Khalwa Mattar,

deputy editor in chief of Al Wachten,

a daily newspaper in Bahrain. She

believes that Al Jazeera and Al

Man making a call from the balcony of his apartment in the Dummar area east of Damascus, Syria, March 2006. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation 

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1144



Arabiya honor “red lines” of their

own when it comes to avoiding cov-

erage of controversial issues in their

respective backyards.

“You never see them raising issues of

concern to Gulf citizens,” Mattar said.

“If you close your eyes and just listen

to Al Jazeera, many times you

wouldn’t think that Al Jazeera is in

Qatar. For example, they attack the

American foreign policy in the region.

They have a position that is very clear.

Everybody who watches Al Jazeera

can feel that Al Jazeera has a position

towards the American foreign policy,

which might be a reflection of its

viewers. Because the majority of the

Arabs have that feeling.”

For Mattar, it all boils down to a

question of who owns the two

largest Pan-Arab networks, and

therefore who subsidizes the enor-

mous financial losses. There are no

reliable audience ratings covering

the entire Arab world. But public

opinion polls clearly and consistent-

ly show Al Jazeera and Al Arabiya

as the most-watched news channels

in the region. Al Jazeera is financed

by the royal family of Qatar and Al

Arabiya is owned by a Saudi busi-

nessman with links to the Saudi

royal family. Khwala Mattar says

both are reluctant to bite the hands

with the cash.

“I think that this Pan-Arab media is

highly modern,” she says. “They use

all the fancy equipment, but it’s still

very conservative when it comes to

social issues. And that’s why they

shy away from these issues, because

the ownership is very conservative.

So the package is very fancy. The

package is very modern. But the

content is still very traditional.”

To support her argument, Mattar

singled out the coverage of women’s

issues on both networks. The Saudi-

backed Al Arabiya, she says, never

discusses the repression of women’s

rights in the Kingdom. And Al

Jazeera fences in the debate over the

role of women by consigning it to a

special weekly program, she says.

This lack of coverage, or lack of

broader coverage, worries Mattar.

“Al Jazeera is so much open for polit-

ical discussion when it comes to

political issues, and when it comes to

women’s issues they just package it

in that program. And they called it

“Only for Women.” Really [it is] pro-

duced by a very conservative wife of

a clergyman, a woman who gets all

the conservatives’ views about

women in Islam, the treatment of

Islam, and all of this...and how

women should wear the veil, and if

they don’t wear the veil they go to

hell, and things like this. And you get

one feminist in a group of ten

women who are veiled.... I’m not

against the veil. I’m just trying to say

that there are other views in this

region that are not heard. These are

the views of the secular population in

the Arab region that are not heard.”

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1155

Shahir Idriss, reporter for Future TV, Beirut, Lebanon, March 2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation



Single mother watches television with her children. Beirut, Lebanon, March 2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation 

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1166



D
espite the hundreds of television channels avail-

able across the Middle East—channels that broad-

cast a heavy dose of American programming—the

cultural gap between Arabs and the West remains wide.

In Washington, DC, the explosion of media in the region

is being watched with fascination, marvel, and dread by

the foreign policy community.

Al Jazeera began showing up on television sets through-

out the Arab world in 1996. Following its launch,

American officials praised the network’s potential for

spreading democracy and free expression across the

region. These same officials set out on what amounted to

a charm offensive, appearing frequently on Al Jazeera

and other Arab media outlets to add a US perspective to

the mix of coverage. Then came 9/11 and the US-led

invasions of Afghanistan and Iraq.

Arab media outlets covered both conflicts, though often in

ways President Bush and, indeed, many other Americans

found troubling. Images of dead American soldiers or

hostage beheadings were broadcast. Osama bin Laden and

other enemies of the United States garnered airtime. And

the US charm offensive turned into a war of words.

BBeeyyoonndd SSttiiffff DDiipplloommaaccyy
For decades, relationships between the United States and

Arab nations were forged on a diplomatic level—leader

to leader—in meetings similar to the historic Camp David

peace talks of 1978.

But this show of stiff diplomacy, tailor-made for state-

run media outlets in the Middle East, lacked the “people-

to-people" approach the United States employed during

the Cold War with the former Soviet bloc. Then, the

The View From Washington

America’s Efforts to Compete with New Arab Media
by Sam Litzinger

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1177

On a street in Damascus, an Iraqi refugee sells CD-ROMs that include pictures of prisoners tortured at Abu Ghraib, the battle of Fallujah, and the battle for the

Baghdad Airport. Syria, March 2006. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation



United States reached out to the Soviet people through

scientific and cultural exchanges, Radio Free Europe,

and Voice of America—all in addition to high-level polit-

ical summits.

“The US, for many years—for decades, in fact—thought

that the way to deal with the Arab world was to deal

with the leaders," says Marina Ottaway, a senior associ-

ate with the Carnegie Endowment for International

Peace in Washington. “In other words, it never felt that

it had to deal with the Arab publics—the so-called ‘Arab

Street,’ essentially."

But now, more than ever, formal meetings between

American and Arab leaders (such as the one between

President Bush and Jordan’s King Abdullah earlier this

year) are just one of the many ways the United States

reaches out to the Arab world. This new perspective,

Ottaway believes, is reflected throughout Arab society.

“Now since 9/11, because there is doubt about the capac-

ity of Arab leaders to deal with their own populations, the

US has decided to reach out to the population directly,"

she says. “It’s the reason for Radio Sawa. It’s the reason

for Al Hurra."

NNeeww WWiinnddoowwss??
Radio Sawa—headquartered in Washington, DC—is a

24/7 Arabic-language news and entertainment network

owned by US International Broadcasting and funded by

the US government. Its eclectic mix of Western pop and

Arabic music is one way the US government is trying to

win over the Arab audience. The other is Al Hurra TV.

Al Hurra’s own promotional video proudly proclaims (in

English, ironically) that “on March 14, 2004, a new win-

dow opened for Arabic-speaking television viewers all

over the Middle East. A window on accurate, objective

news reporting. A window on the free marketplace of

ideas. A window on a better future." Based in a nonde-

script industrial park in Springfield, Virginia, Al Hurra

beams news, documentaries, and entertainment shows—

all in Arabic—to viewers in 22 Middle Eastern countries.

Bert Kleinman is president of the Middle East

Broadcasting Networks, the government-funded agency

that runs Al Hurra and Radio Sawa. He believes these

US-sponsored media outlets are extending a positive

message to the Arab public of the Middle East.

“Al Hurra is about you can, not about you can’t," he

says. “Our message is one of empowerment, of positivi-

ty, of hope for the future, of self development, of self

actualization.... This is what America is about. And that’s

what people love about America."

PPoolliittiiccss aanndd PPoopp MMuussiicc
But not everyone agrees with Kleinman. The United

States spends $90 million annually to keep Al Hurra and

Radio Sawa on the air. And the Broadcast Board of

Governors, which overseas all government-owned

broadcasting services, is seeking a 13 percent budget

increase next fiscal year.

Marc Lynch, a political science professor at Williams

College and author of the book Voices of the New Arab
Public, has found that the political message of these US-

sponsored media networks is often lost.

“From almost the moment that Sawa was launched, I

heard it being played in Jordanian taxicabs and the like,"

Lynch said. “[But] there’s nothing political about it. I

don’t think people really paid much attention to the

news, and I don’t think that it had much of an impact at

all on political attitudes. But hey, it was nice to be able

to get good pop music on the FM band."

Jim Philips, a policy analyst with the Heritage Foundation

in Washington, has similar thoughts on Radio Sawa.

“I’m not sure that pop music on Radio Sawa is going to

influence too many people," he says. “It may bring them

to the broadcast, but I’m not sure how valuable that

would be from the standpoint of US foreign policy.

But Phillips does believe Al Hurra’s television program-

ming is meeting the needs of the US government.

“I think there is a great need to get American view-

points—and especially US government viewpoints—out

there to a Middle Eastern audience,” Phillips says. “Once

people see it, I think they would grow to trust it because

it’s not a mouthpiece of the US. It provides different

views and even some views—many views—critical of the

US government. It earns credibility that way.”

“I’m not sure that pop music on Radio Sawa is going to 
influence too many people...."

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1188



NNeewwss ““AAss IItt IIss””
Proponents of Al Hurra agree with Phillips, arguing that

the networks are key to national security and the US

war on terrorism. But critics see a problem here too.

They argue Al Hurra parrots the Bush administration’s

foreign policy line and, consequently, few in the Arab

world are paying attention. Marina Ottaway is one of

these critics.

“Al Hurra, I would argue, is a very unprofessional prop-

aganda machine. And this is the great paradox: that

while the US is trying to promote an independent

press..., Al Hurra really does not cut it as an independ-

ent TV station."

“You know, I have participated on programs on Al

Jazeera and Al Arabiya and Al Hurra and so on," she

adds. “And while I have never considered not partici-

pating on Al Jazeera and Al Arabiya again, I have real-

ly debated whether or not I should continue accepting

invitations by Al Hurra. And I say this very deliberate-

ly because they are so unprofessional. They ask leading

questions all the time. They have a very definite idea of

what they want, and they try everything they can to

say it."

Al Hurra executives stand by their objectivity, however,

and say they report the news “as it is."

KKnnoowwiinngg YYoouurr AAuuddiieennccee
So who is watching Al Hurra? Audience surveys can be

difficult to conduct in the Middle East, but a University

of Maryland/Zogby poll conducted in October 2005 sug-

gests that less than 1 percent of people in Egypt, Jordan,

Lebanon, Morocco, and the United Arab Emirates watch

Al Hurra as their first choice of television—compared to

the 45 percent who pick Al Jazeera.

Marc Lynch sees a conflict between what people want

and what the station wants and is able to broadcast.

“To really establish its credibility with Arab audiences, it

needs to cover news and host political opinion which, if

translated and shown to Congress, would immediately

get them into a lot of trouble," he says. “Again, because

they’re ultimately accountable to Congress, they have to

be very careful about the kind of things that they put on

the station. But by doing so, it then undermines its abil-

ity to reach out to these Arab audiences. And that, I

think, is one of these fundamental problems with gov-

ernment-funded television stations."

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 1199

Downtown Amman, Jordan, February 2006. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation 



TTrryy,, aanndd TTrryy AAggaaiinn
But if Radio Sawa and Al Hurra aren’t the answer, how

do we engage the Arab public? Marc Lynch believes the

United States shouldn’t fight against the Arab media, but

instead work with it.

“I think that the argument there is simply ‘deal with the

Arab public as it actually exists.’ You’ve got this enormous-

ly competitive media market. You’ve got a politically

attuned population who are deeply skeptical of the United

States, but who really want to see change in the region.

And instead of setting up Al Hurra, Radio Sawa, those sorts

of things, and trying to leap over what actually exists, why

not take advantage of what’s actually there?"

Both Sawa and Al Hurra remain key parts of the US gov-

ernment’s Middle East outreach efforts. But Bert

Kleinman, Al Hurra and Radio Sawa manager, says the

ideas of pluralism and democracy—unrelated to any par-

ticular US administration—have their limitations.

“Do we try?" he asks. “Or do we just give up and say,

‘Ah, people don’t like our policies, so let’s just shut

everything down?’ I’m too American and too optimistic

to just quit and run from the engagement process, try-

ing to engage our audience. And so I can’t walk away."

MMeeddiiaa aanndd tthhee MMaarrkkeett
After six weeks of trying, the State Department declined

our requests for an interview with Karen Hughes, the

under secretary of state responsible for selling US policy

to the Arab world, saying scheduling would not permit.

We spoke instead with Shibley Telhami, the Anwar

Sadat Professor for Peace and Development at the

University of Maryland.

Telhami has researched the impact of satellite television on

the Arab world and believes that if the United States wants

to influence hearts and minds, it needs a different strategy.

“If the aim of American television and radio is to change

people’s opinion of the United States in a big way, I think

it can never work."

Telhami’s own research has demonstrated no real corre-

lation between television and political attitudes.

“In my own research over the past four years, I have

found no statistically significant relationship between

what people watch on television and their attitudes at

least toward the United States, toward core issues," he

says. “The most important thing that we found is

exchanges—student exchanges, business exchanges, cul-

tural exchanges. All data show that those people who

have interactions with America have a significantly bet-

ter view of the United States than the people who didn’t

and vice versa."

But Professor Telhami acknowledges that it is not just TV

news that has changed in the Arab world over the past

two decades. Major changes have also occurred in the

region’s entertainment industry, with Arab movie, music,

and lifestyle channels all proving popular. Radio and the

Internet are also ubiquitous, but it is the television

industry that he says is poised to scale even greater

heights in the years ahead.

“When I go to the Middle East now and watch television

there or watch it here on satellite, and I contrast it with

the media 20 years ago, there is no question in my mind

that this is far better, far more diverse, far more open, far

more informative, far more responsible at some level.

"When you have an open market, of course you are

going to have a lot of irresponsibility. But the market-

place has a way of actually punishing those who tend

not to be credible over time. And I would be far more

prepared to rely on the marketplace than any dictator

determining what should be on the air.”

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 2200

Al Hurra Studio, Springfield, Virginia. Feature Story News



2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 2211

Newsroom at Al Jazeera television station. Doha, Qatar, December 2005. Kristin McHugh/The Stanley Foundation



I’ll tell you who started all this: a smart guy named

Arthur C. Clarke who would become the legendary sci-

ence fiction author. It’s October 1945, Clarke is still in

Britain’s Royal Air Force, and he publishes an outlandish

idea in a magazine called Wireless World. It’s the con-

cept of the satellite. In space. Synchronized to the earth.

For the purpose of television.

Clarke’s article is but four pages long, but it includes this

line: “A true broadcast service...at all times over the

whole globe would be invaluable, not to say indispensa-

ble, in a world society."

Satellite TV’s become indispensable, all right. But just how

far we’ve made it toward the other part of Clarke’s line,

the part about “world society," remains a question. This,

despite economic globalization. We now know that fancy

communications technology does not lead in a straight

line to shared values and a shared vision of the world.

Word of European political cartoons depicting the

prophet Mohammed flew across the earth via satellite,

yet the technology didn’t seem to help many deeply

offended Muslims understand why the Danish newspaper

printed them. Nor did satellites do enough to explain to

many non-Muslims the world over why the cartoons

were seen as such a big deal. Lives have now been lost

over this.

Here is the irony: TV satellites are global in reach, but

the messages on those satellites—as we’ve tried to show

in this program—cater to regional tastes, regional bias,

regional politics. This confounds and frustrates world

leaders who can no longer use television to deliver the

party line intact.

It also aggravates those of us who want the mass media

to be a more consistent force for peace, tolerance, inclu-

siveness, democracy.

Personal Essay

The Murky Window of Satellite Television
by David Brancaccio

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 2222

Peering through the window, Dubai, UAE, March 2006. Antonin Kratochvil/VII for The Stanley Foundation 



In the documentary “24/7: the Rise and Influence of

Arab Media," we brought you some of the complexity

being handed to us as Arabic language television catch-

es fire. Some see this rich and unruly marketplace of

ideas pumped onto TV screens as ultimately healthy for

the region. Others will still choke on the fact that a por-

tion of what gets onto those screens can breed intoler-

ance and violence.

That very same Arthur C. Clarke was asked not long ago

about the flood of information that his ideas helped

unleash, including satellite TV. He readily acknowledged

that so much on TV is awful, and as a window on the

world, it is often a “murky window." Yet to Clarke, stop-

ping the flow isn’t the answer. Here’s his quote: “Because

we frequently suffer from the scourge of information

pollution, we find it hard to imagine its even deadlier

opposite—information starvation."

This may be something US officials are learning. Who

was that visiting Al Jazeera headquarters in Doha this

winter? Karen Hughes, close advisor on these matters to

President Bush. In Doha that day, there were two hours

of discussions and a televised interview. Hughes’ title is

under secretary of state for public diplomacy and pub-

lic affairs, and she was doing what diplomats are sup-

posed to do: finding a way to engage a global player too

powerful to ignore.

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 2233

P
h
o
to

 b
y
 D

a
v
id

 K
ro

g
h
. 
C
o
u
rt

es
y
 o

f 
N

O
W

.

Anchor desk at Al Jazeera television station. Doha, Qatar, December 2005. Kristin McHugh/The Stanley Foundation

David Brancaccio, host and editor of the PBS weekly series

NOW, hosts and reports for this special one-hour documen-

tary. “24/7: The Rise and Influence of Arab Media” is pro-

duced by Simon Marks, Kristin McHugh, and Keith Porter.



AAbboouutt tthhee PPhhoottooss
In January 2006 the Stanley Foundation commis-

sioned the world-renowned photography agency VII to

accurately portray and highlight Arab media and the

modern, day-to-day life of people living in the Middle

East. VII photographer Alexandra Boulat traveled to

Jordan and Syria. Photographer Gary Knight captured

images in Lebanon and Egypt. Photographer Antonin

Kratochvil traveled to Egypt and Dubai, United Arab

Emirates. Photographer Joachim Ladefoged captured

images in Kuwait and in both Dubai and Abu Dhabi,

United Arab Emirates. The images showcased in this

document represent a small portion of the prints

Alexandra, Gary, Antonin, and Joachim brought back

from the region. www.viiphoto.com.

To learn more about this photography project and the

radio documentary special “24/7: The Rise and Influence

of Arab Media,” visit the special Web feature from the

Stanley Foundation: “Security in an Era of Open Arab

Media,” www.stanleyfoundation.org/initiatives/oam, con-

taining a wealth of resources including original articles,

expert interviews, in-depth policy analysis, photojournal-

ism, and material from the public radio documentary.

AAbboouutt TThhee SSttaannlleeyy FFoouunnddaattiioonn
The Stanley Foundation brings fresh voices and original

ideas to debates on global and regional problems. It is a

nonpartisan, private operating foundation that focuses

primarily on peace and security issues and advocates prin-

cipled multilateralism. The foundation’s concept of princi-

pled multilateralism means working respectfully across

differences to create fair, just, and lasting solutions.

The Stanley Foundation’s work recognizes the essential

roles of the policy community, media professionals, and

the involved public in building sustainable peace. Its work

aims to connect people from different backgrounds, often

producing clarifying insights and innovative solutions.

2244//77:: TThhee RRiissee aanndd IInnfflluueennccee ooff AArraabb MMeeddiiaa 2244

The foundation frequently works collaboratively with

other organizations. It does not make grants.

Stanley Foundation reports, publications, programs, and

a wealth of other information are available on the Web

at www.stanleyfoundation.org.

The Stanley Foundation

209 Iowa Avenue

Muscatine, IA 52761 USA

563-264-1500

563-264-0864 fax

info@stanleyfoundation.org

Dubai, UAE, March 2006. Joachim Ladefoged/VII for The Stanley Foundation 


